Miksi valita OMT-fysioterapeutti?

Ortopedinen manuaalinen terapia (OMT) on fysioterapian erikoisala, jossa keskitytään tuki- ja liikuntaelimistön häiriöiden tutkimiseen ja hoitoon sekä ongelmien ennaltaehkäisyyn. OMT-fysioterapeutti on alansa ekspertti, sillä OMT-fysioterapeutin koulutus kestää 3,5 vuotta fysioterapeutin koulutuksen lisäksi.

OMT-fysioterapeutti kannattaa valita aina silloin, kun oireiden paraneminen on syystä tai toisesta pitkittynyt. OMT-fysioterapiasta saavat apua muun muassa selkä-, niska- ja hartiaseudun ongelmista, päänsärystä, tenniskyynärpäästä, iskiaksesta, noidannuolista tai olkapäävaivoista kärsivät.

Teen aina toiminta- ja hoitosuunnitelmat asiakkaan tarpeiden mukaisiksi. Akuutissa kipuvaiheessa keskityn ensin kivun lievittämiseen ja toimintakyvyn parantamiseen. Pitkäkestoisiin tuloksiin päästään muun muassa lisäämällä nivelten ja tukirangan liikkuvuutta, vahvistamalla lihaksia ja korjaamalla lihasepätasapainoja. Nikamien ja nivelten liikkuvuutta lisätään erilaisilla käsin tapahtuvilla käsittelyillä, kuten toistuvin hitain liikkein (mobilisaatio) tai nopealla lyhyellä liikkeellä (manipulaatio). Muita terapiamuotoja ovat muun muassa lihastasapainokorjaus aktiivisilla liikeharjoitteilla.

Teen asiakkaalle aina yksilöllisen ja selkeän kotiharjoitusohjelman, jonka avulla paraneminen nopeutuu ja kivut vähenevät. Säännöllinen omatoiminen harjoittelu on tärkeää, sillä siten toimintakykyä voidaan ylläpitää ja ennaltaehkäistä oireiden uusiutumista. Hoidon ja kotiharjoitusten vaikuttavuutta seurataan aktiivisesti, mikä myös motivoi asiakasta paranemisprosessin aikana.